Artikler / Webshop / Konvertering og konverteringsoptimering

Konvertering og konverteringsoptimering

I denne artikel kan du blive klogere på, hvad det vil sige at opnå en konvertering i din webshop. Vi præsenterer dig herefter for en række tips og tricks til at optimere din konverteringsrate.



Hvad er en konvertering?

En konvertering er et teknisk begreb for at gå fra én tilstand til en anden. Har du en webshop, vil en konvertering fx være, når en besøgende køber en vare. I det tilfælde er den besøgende konverteret fra blot at kigge til at være en betalende kunde.

En konvertering begrænser sig ikke kun til køb, men kan fx også være en tilmelding til dit nyhedsbrev eller deltagelse i en konkurrence.

Det handler altså om at få dine besøgende til at foretage én eller flere udvalgte handlinger på din webshop. 

Konverteringsrate

Er din webshop effektiv til at få konverteret dine besøgende til betalende kunder? I så fald har du en god konverteringsrate.

Din konverteringsrate er et udtryk for, hvor stor en andel af de besøgende i procent, der foretager den ønskede konvertering.

Har du fx 100 besøgende i din webshop, hvor af 2 af dem foretager et køb, så har du en konverteringsrate på 2%. 

Konverteringsoptimering og konverteringsrate

Ønsker du at sælge mere, bør du derfor primært sætte ind på to områder – antal besøgende og din konverteringsrate da:

Antal besøgende x Konverteringsrate = Antal salg

Konverteringsoptimering på webshop

Konverteringsoptimering handler om, at forstå de kunder du har, eller ønsker at få. Der er fx forskel på, hvad kunden ønsker og forventer, hvis du sælger biler frem for fx plantefrø. Vi har samlet en række tips og tricks til, hvordan du kan optimere din egen webshop.

1. Kend dine besøgende

Lær dine besøgende at kende ved fx at lave en personas af dem. Beskriv de typiske kunder som en række fiktive karakterer, ligesom hvis du skulle skrive manuskriptet til en ny film.

Relevante spørgsmål kan bl.a. være: Hvilket køn har de? Hvad er deres alder? Hvad er deres interesser? Hvor meget tjener de? Og hvor bor de?

2. Hvad ville kunden have spurgt om?

Når du møder en sælger i en fysisk butik, er hans vigtigste opgave at foretage en behovsafdækning af dig ved at spørge ind til dine behov, ønsker og forventninger. Denne del kan dog være svær, hvis næsten ikke umulig at foretage hver gang en besøgende kigger ind på din webshop.

Når du kender dine besøgende via dine personas, bør du undersøge, hvad de typisk ønsker at vide, inden de foretager et køb. Når du kender de typiske spørgsmål, kan du have svarene klar på dine produktsider, så kunderne får svar med det samme.

Sælger du biler, kan det fx være, hvor mange hestekræfter bilen har, og sælger du plantefrø, kan det fx være, hvornår frøene skal sås.

3. Er det nemt for kunden at købe?

Skal kunden udfylde 50 forskellige slags informationer om sig selv og gennem 20 steps, før han eller hun kan få lov at købe, så er der større risiko for, at kunden falder fra, inden denne har foretaget et køb.

Du bør strukturere dine kunders købsoplevelse sådan, at det er nemt, og at der ikke er for mange steder, hvor dine kunde kan få lyst til at springe fra.

Lægger du fx fragt oven i prisen, når kunden skal til at betale, vil kunden måske springe fra, hvis ikke du har informeret om dette, inden din kunde når hertil.

4. Har din side Call-to-Action?

Call-to-Action, også forkortet til CTA, er forskellige genstande og objekter på din webshop, som enten direkte eller indirekte opfordrer dine kunder til at købe.

Din kunde har muligvis ikke besluttet sig for at købe noget i dag, men med den rette opfordring skifter han eller hun måske mening? Hvis ikke, er der altid en risiko for, at kunden ikke kommer tilbage.

CTA kan fx være en pop-up besked, som fortæller kunden, at man får sendt sine varer samme dag, hvis man bestiller inden kl. 16.00. I så fald er der incitament til at bestille lige nu og her.

4. Nyt og enklere design

Hvis dit design på din webshop er direkte umoderne, utroværdigt eller svært at finde rundt i, kan du sikkert opnå en konverteringsoptimering ved at få fornyet dette. 

ScanNet har adgang til markedets bedste designere, som gerne tager en snak med dig om mulighederne for en fornyelse af designet på din webshop. Se mere om vores webshop design her.

Start din egen webshop

Har du ikke allerede en webshop, men har du fået blod på tanden, skal du være velkommen til at prøve ScanNets webshop gratis i 3 uger.

I de 3 uger har du mulighed for at afprøve alle funktionerne samt få hjælp af vores supportafdeling til at komme godt i gang, inden du for alvor kaster dig ud i E-handel.


Gratis demo

 


Kontakt os

Morten Valentin

Morten Valentin

Salgskonsulent

Ring på 75 53 35 00 og lad os finde et løsning som passer netop til dit behov

Send mail