Driftsstatus

Her kan du holde dig opdateret med den aktuelle driftsstatus på ScanNets systemer.

OBS: Vi har oplevet, at Yahoo-mailkonti ikke modtager mailen vedr. bekræftelse af tilmelding.
Modtager du ikke nogen mail, anbefaler vi, at du i stedet bruger en alternativ mailadresse.

Vi oplever desværre i øjeblikket driftsforstyrrelser


Problemer med object storage (S3) platform

Tidspunkt: 02-10-2025 13:05:00
Forventet sluttidspunkt: 03-10-2025 07:30:00

Vi oplever i øjeblikket problemer med vores S3 Object Storage platform.
Problemerne er opstået omkring 13:05.
Hvorvidt dette er i forlængelse af de sidste udfordringer vi oplevede, ved vi endnu ikke.

Vi eskalerer til højeste prioriteret ved vores storage leverandør.
Vi gør opmærksom på at S3 (Object Storage) benyttes til flere backup services, såsom Veeam image og agent backups. Der vil derfor være flere jobs der vil fejle i perioden under nedetiden.


Opdateringer
02-10-2025 14:07:00
Vi er i dialog med escalation team og fejlsøger sammen med vores storage leverandør. Udfordringen stammer fra tilsvarende problem, som det der var i weekenden.
Vi har endnu ikke en ETA. Næste opdatering: 15:30.
02-10-2025 15:27:00
Vi er fortsat i incident kald med vores storageleverandør, hvor sagen er eskaleret til højeste niveau.
Der arbejdes aktivt på at genskabe stabil drift, men vi har endnu ikke en tidshorisont for fuld normalisering.
Næste opdatering følger senest kl. 16:30 eller tidligere, hvis der sker væsentlige fremskridt.
02-10-2025 16:24:00
Incident kald med vores storageleverandør forløber stadig, hvor deres udviklere ligeledes er blevet inkluderet. Der arbejdes fortsat aktivt på at genskabe stabil drift, men vi har endnu ikke en tidshorisont for fuld normalisering. Næste opdatering følger senest kl. 18:00 eller tidligere, hvis der sker væsentlige fremskridt.
02-10-2025 18:00:00
Vores object storage er fortsat utilgængeligt på grund af multiple node-fejl, hvilket forhindrer opnåelse af quorum og dermed også forhindrer redundansen i at have en effekt.
Som ved den seneste hændelse er fejlen relateret til node- og cluster-konfigurationen, der håndteres af vores storage leverandør. Risikoen for datatab vurderes derfor som yderst lav.

Vi arbejder tæt sammen med vores storage-leverandør på at løse problemet og opdaterer driftsstatus, så snart der er nyt – eller senest igen kl. 19.15.
02-10-2025 19:05:00
Leverandøren har identificeret cluster- og nodekonfigurationsproblematikken og arbejder på de nødvendige trin for at få clusteret online igen. Processen kræver desværre en del manuelt arbejde og tager timer at fuldføre, ifølge seneste besked.
VI opdaterer driftsstatus, så snart der er nyt – eller senest igen kl. 21.00.
02-10-2025 21:00:00
Det første arbejde med cluster-noderne er tæt på at være afsluttet. Næste skridt er at påbegynde proces med genetablering af produktions-klar storage- og cluster-konfiguration, samt sætte dette i drift.
Dette er en manuel proces, der kræver meget arbejde af leverandøren.
Vi opdaterer driftsstatus, så snart der er nyt – eller senest igen kl. 23.00.
02-10-2025 22:55:00
Arbejdet med at genetablere clusterkonfiguration er fortsat pågående fra leverandørens side.
Vi opdaterer driftsstatus, så snart der er nyt – eller senest igen kl. 01.00

Planlagte opdateringer


Patch - managed linux servers
Tidspunkt: 22-10-2025 04:00:00
Forventet sluttidspunkt: 22-10-2025 06:00:00

Det planlagte patchvindue den 1. oktober rykkes til den 22. oktober.
Vi patcher managed Linux servere i tidsrummet.
Genstart af servere og dermed kortvarige udfald kan forekomme.


Tidligere udmeldinger


VMware vCenter opdatering
Tidspunkt: 02-10-2025 17:00:00
Forventet sluttidspunkt: 02-10-2025 22:00:00

Haste opdatering af firewall
Tidspunkt: 01-10-2025 22:00:00
Forventet sluttidspunkt: 02-10-2025 00:55:00

Årsag til afvikling: Opgradering af firewall
Vi opgraderer den firewall som benyttes af tidligere hostnordic kunder.

Hvem bliver påvirket?
Kunder med følgende services vil blive påvirket under servicevinduet i form af manglende netværksadgang til og fra servere og services:

  • Tidligere Hostnordic kunder med servere i følgende ip ranges:
    81.95.241.0/24
    81.95.242.0/24
    81.95.243.0/24
    81.95.244.0/24
    81.95.245.0/24

Risiko for nedetid:
[MELLEM] Den berørte del indgår som del i et redundant setup, hvorfor vi forventer at kunne udføre opdateringen med kort nedetid.

Opgraderings Processen:

  1. Der bliver taget backup af den eksisterende firmware + konfiguration.
  2. Opgradering af firmware.
  3. Monitorering af systemerne

Fallback-plan:
Mere end 30 minutters nedetid igangsætter følgende fallback-plan:

  1. Gammel firmware installeres igen
  2. Backup af konfigurationen indlæses

Ny 2-faktor løsning for VDC, CRP samt kontrolpanelet (cp.hosted.dk)
Tidspunkt: 22-08-2025 09:45:00
Forventet sluttidspunkt: 01-10-2025 12:00:00

I løbet af september implementerer vi en ny MFA-løsning til kunder der anvender følgende produkter:
• Cloud Ressource Pool (CRP)
• Virtual DataCenter (VDC)
• Veeam Backup & Replication (VDC kunder)
• Kontrolpanelet cp.hosted.dk

Denne MFA-løsning erstatter vores nuværende SMS-passcode løsning.
Alle kunder der bliver berørt af ændringen, vil modtage nærmere information, i en særskilt mail.