Artikler / Outsourcing / Fordele og ulemper ved outsourcing

Fordele og ulemper ved outsourcing

I denne artikel gennemgår vi de fordele og ulemper, der kan være ved at outsource sin IT.



Fordele og ulemper ved outsourcing af IT

I denne artikel gennemgår vi de fordele og ulemper, der kan være ved at outsource sin IT. Når du har læst artiklen, vil du være i stand til at træffe beslutninger om, hvorvidt det kan være en god idé at outsource jeres IT eller ej.

Outsourcing af IT

IT i virksomheden er ikke længere et nyt begreb, som det var for fx 20-30 år siden. Fra starten af har IT for de fleste virksomheder været noget, som man selv investerede i. Både med hensyn til software, hardware men også IT-kyndigt personale.

Den enkelte virksomhed har i princippet skulle løfte hele risikoen og usikkerheden ved at drive et servermiljø. Flere og flere virksomheder skifter dog over til en aftale om outsourcing af deres IT i samarbejde med en hostingpartner.

Vælger I at outsource jeres IT til en hostingpartner som ScanNet, sørger vi for at drive serverrummet, sikkerheden og softwaren for jer.

Læs mere om IT-outsourcing hos ScanNet her.

Teknisk set betyder dette, at jeres medarbejdere via internetforbindelsen logger på ScanNets servere ved hjælp af deres egne computere, tablets og smartphones. Herfra har de adgang til deres skrivebord og programmer.


Vil du lære mere om, hvad IT-outsourcing er? Så læs: Hvad er outsourcing

Fordele ved outsourcing

Der er mange fordele ved at outsource jeres IT, og i og med at IT-verdenen udvikler sig i en større og større hastighed og bliver mere komplekst, bliver fordelene faktisk flere og flere.

Fast lav månedlig omkostning

I behøver ikke at have dyrt IT-personale ansat til at varetage driften, og I risikerer ikke store udgifter, hvis en server skulle stå af. I abonnerer kun på præcist de services, I har brug for, og I kender den månedlige omkostning – altså ingen uforudsete udgifter.

Frigjort arbejdsplads

Når jeres IT drives af ScanNet, kan I tilgå den uanset, hvorhenne i verden I befinder jer. I er altså ikke bundet til kun at arbejde fra kontoret af. Vi sørger for, at det kun er jer og ikke udefrakommende, der får adgang. Til gengæld har I adgangen både fra kontoret, derhjemme og hos jeres kunder.

Har I sælgere på farten, kan de fx via tablets nemt få adgang til deres kalendere, CRM-systemer og lignende når de er ude hos kunderne.

Support

Med en aftale hos ScanNet følger der altid gratis support med. Vores support sidder klar til at hjælpe dig og dine medarbejdere i hverdage mellem kl. 7.00 og 21.00 (tlf.: 7 - 19), og lør- og søndage samt helligdage fra kl. 8.00 til 21.00 (tlf.: lukket).

Vi har specialviden in house om både servere og programmer, og kan typisk hjælpe jer inden for få minutter. Der er derfor ikke behov for først at tage kontakt til dyre konsulenter.

Opdatering af software

Kommer der en ny version af Outlook, eller et andet program som I anvender, så sørger vi for at holde jer opdateret. ScanNet opdaterer selvfølgelig ikke hverken hardware eller software midt i arbejdstiden, medmindre dette er højest nødvendigt.

Sikkerhed

ScanNets serverrum er sikret bag tykke betonmure. Serverrummet er beskyttet mod alle tænkelig scenarier som fx stormflod, indbrud, strømsvigt og brand.

Driftsfaciliteterne overvåges desuden 24 timer i døgnet, både fysiske enheder samt de services, der afvikles på serverne. Det er jeres sikkerhed for, at IT forbliver en produktiv service og ikke en hæmsko.

Læs mere om vores driftsfaciliteter her.

Ulemper ved outsourcing

Der er både fordele og ulemper ved outsourcing. Outsourcing er en god idé for mange, men ikke for alle. I forhold til potentielle ulemper er det en god idé at tage følgende tre punkter med I jeres overvejelser.

(U)troværdig hostingpartner

Har din hostingpartner ikke styr på drift, sikkerhed og support af jeres IT, bliver det hurtigt en ulempe at have lagt jeres IT ud i byen. I bør derfor med omhu vælge en partner, som er certificeret og får udført grundig kontrol og revision.

Datasikkerhed

I forlængelse af punktet før, bør du overveje, hvordan jeres fortrolige data opbevares og behandles. Er sikkerheden i orden, at det kun er jer, der kan tilgå i jeres følsomme data?

Hos ScanNet opbevarer og behandler vi vores kunders data sikkert og fortroligt, men tilbyder gerne at indgå en databehandleraftale, som er en nedskreven garanti for, hvordan jeres data behandles. En databehandleraftale er endda nogle gange et direkte lovkrav.

Du kan læse mere om, hvad en databehandleraftale er i vores blogindlæg: Behov for databehandleraftale?

Økonomi

Er I en lille eller mellemstor virksomhed, er det sjældent, at det kan betale sig at have en dedikeret IT-tekniker ansat til at sikre driften, hvis I selv står for jeres IT.

Alle virksomheder bør få regnet igennem, hvorvidt det kan betale sig eller ej. For nogle få meget store virksomheder, kan det være en fordel at beholde IT-driften (eller dele af den) internt i virksomheden.

ScanNet hjælper jer naturligvis gerne med at foretage en gennemregning for lige netop jeres virksomhed.

Er outsourcing det rigtige for jer?

Du kender nu til både fordele og ulemper ved outsourcing af jeres IT. Er du stadig I tvivl om, hvorvidt det er det rigtige for jer, så tag gerne fat i en af vores dygtige konsulenter på telefon 75 53 35 00 eller mail salg@scannet.dk

Du kan også blive ringet op - udfyld bare formularen øverst til højre. 


Ring til vores kundeserviceafdeling

Vi er lige her

Har du spørgsmål, eller skal vi hjælpe dig med at finde den helt rigtige løsning til dit behov?

Kontakt vores kundeserviceafdeling på: Tlf. 75 53 35 00 eller support@scannet.dk