To eksperter, et bureau og deres elskede marketing tools


Alle kan give kort, blomster og chokolade på Valentinsdag. I ScanNet vil vi meget hellere give dig noget, som vi ved, du kan bruge hver dag.

Derfor har vi bedt to eksperter og et marketingbureau komme med deres bud på 3 tools, de ikke kan undvære i deres daglige arbejde med online markedsføring.

Fra dem til dig  ❤️

Bruger du et andet tool, som du ikke kan undvære?
Smid gerne din kommentar nederst i blogindlægget.


Ubersuggest, Answer The Public og Google Search Console

Simon Elkjær og Jesper Nørskov Jensen driver SEO- & Content Marketing Bureauet, Nutimo. Simon er også podcastvært på en podcast, der handler om de samme emner.

Deres 3 yndlings tools har fokus på content og SEO. De hjælper dig til at komme længere med dit indhold og få bedre resultater på Google.

#1 Ubersuggest

Leder du efter et gratis SEO tool? Så er Ubersuggest lige noget for dig.

Lad os sige, at du f.eks. har en webshop, hvor du sælger køkkenudstyr. Derudover har du en blog, hvor du skriver om relaterede emner. Men nu er du løbet tør for ideer til nye blogindlæg.

Indsæt ordet “Køkkenudstyr” i Ubersuggest, og du får en masse relevante søgeord, du kan bruge som videre inspiration. F.eks. køkkenvægt eller køkkenmaskine.

OBS! Ubersuggest virker bedst på engelsk.

#2 Answer The Public

Nu skal du finde en god overskrift til dit blogindlæg. Noget, som din målgruppe virkelig går op i, så du får en masse relevant trafik.

Du kan f.eks. prøve at gå lidt i dybden med “køkkenmaskine”.

Answer The Public kan nu hjælpe dig med at finde frem til nogle helt konkrete spørgsmål, som din målgruppe forsøger at google sig til.

Hvis du indtaster “køkkenmaskine”, får du blandt andet:

  • Køkkenmaskine hvor mange watt?
  • Hvad kan en køkkenmaskine?

Det er to helt konkrete problemstillinger, du kan hjælpe din målgruppe med at afdække. “Hvad er en køkkenmaskine” kunne f.eks. være en overskrift.

#3 Google Search Console

Nu har udgivet dine to blogindlæg, og de er blevet indekseret i Google. Næste step er Google Search Console.

Har du ikke allerede opsat dette tool? Så bør du gå i gang. 

Det kan fortælle dig, om der er fejl på din side, eller om der er indhold, som Google ikke kan læse.

Google Search Console har en indbygget rank-tracker. Det betyder, at du kan følge med i, hvilken placering du har på forskellige søgeord i Google.

Under “Performance” i menuen kan du se, hvor meget trafik og hvor mange søgninger, din side bliver fundet i.

Her skal du vælge fanen “Sider” og derefter klikke på den side, der rangerer bedst af dine blogindlæg. Det kunne f.eks være “Hvad kan en køkkenmaskine?”.

Derefter isolerer du alle metrikker i “Performance”-menupunktet til kun at handle om netop den side.

Vælg derefter fanen “Queries” eller “Søgeord”.

Nu får du vist alt det, der bliver søgt på, som dit blogindlæg fremgår i. Det giver dig mulighed for at udvide dine blogindlæg og gøre dem mere relevante for læseren.

Det gode er, at det er ikke den med flest blogindlæg, der får mest trafik. Det gør den med de bedste (og mest relevante) blogindlæg.

Du finder f.eks ud af, at der også bliver søgt på “Kan man købe ekstra udstyr til en køkkenmaskine?”, men at du ikke har været inde på den del i blogindlægget “Hvad kan en køkkenmaskine?”, så har du nu mulighed for at tilføje en hel sektion af relevant indhold. Det gør dit indlæg endnu bedre.

Det bliver både Google og dine læsere glad for.


Ahrefs, Accuranker og HeyLoyalty

1st Place er et digitalt marketingsbureau med særligt fokus på inbound marketing.

De arbejder ud fra en kundecentrisk forretningsmodel, hvor faglighed og gennemsigtighed er i højsædet.

For at hjælpe kunderne er de hele tiden på jagt efter de bedste marketing tools.

#1 Ahrefs

Ahrefs er et “site explorer tool”, som du bruger til at finde oplysninger (og sandheder) om en hjemmeside.

Det kan fx være din egen eller dine konkurrenters hjemmeside. I 1st Place bruger vi det til begge dele.

Du kan holde øje med siders domæne-rank, URL-rank, linkopbygning, indekserede organiske keywords, forslag til nye keywords og meget mere, der er uundværligt, når du laver SEO.

Du kan også bruge Ahrefs til at lure på konkurrenters Google Ads, content strategier og andet.

Alle funktionerne kan eksporteres ud i forskellige formater. Ahrefs har også et åbent API, du kan benytte.

#2 Accuranker

SEO betyder alt hos 1st Place. Vi mener, at en stærk organisk tilstedeværelse bør være fundamentet for alle andre digitale strategier – uanset om du er webshopejer, producent eller B2B servicevirksomhed mv.

Derfor har vi testet mange forskellige rank-tracking tools til at monitorere hjemmesiders organiske placeringer på Google. Konklusionen er, at vi ikke kan undvære Accuranker! Det er et meget præcist tool sammenlignet med konkurrenterne. 

Brug Accunranker til at monitorere dine egne (og konkurrenters) placeringer. Derudover kan du bruge det til at visualisere dine data. Hvilke keywords med høj søgevolumen trænger til at få forbedret sine placeringer? Du kan også integrere med bl.a. Google Analytics og Google Search Console, så du hele tiden arbejder med ensartet data.

For alle danske virksomheder med digitale ambitioner er Accuranker bare et MUST HAVE.

#3 HeyLoyalty

Automatisering af marketing er en vigtig del af din digitale kunderejse. På den måde kan du målrette og personliggøre din markedsføring med udgangspunkt i kundes digitale købsrejse.

Kunden er altid i centrum, når du bruger software som HeyLoyalty. Gennem dem kan du komme i direkte kontakt med dine kunder via salgs- og marketingkanalerne e-mail og SMS.

Du kan automatisere dine marketingaktiviteter med HeyLoyaltys mange funktioner. Baseret på kundernes adfærd på din hjemmeside/webshop kan du opsætte triggers, som automatisk sender mails med et valgfrit budskab. F.eks. en velkomsthilsen til en kunde, der tilmelder sig dit nyhedsbrev, eller en rabatkode på en vare, som kunden lagde i kurven, men ikke fik købt.

HeyLoyalty har lavet et dashboard, der viser resultaterne af dine aktiviteter. Dashboardet opdateres automatisk og gør det nemt og overskueligt at analysere på relevante KPI’er.

Du kan f.eks. nemt tjekke åbningsrate, CTR, CTA, konverteringer og omsætning på dine kampagner eller automatiseringer. Så kan du se, hvad der performer, og hvor du skal optimere.

Tusind tak og kram til Simon, Jesper og 1st Place for at dele ud af deres erfaringer og kærlige råd.

Bruger du et andet tool, som du ikke kan undvære?
Smid gerne din kommentar nedenfor.

Del dette indlæg: