Teknisk SEO 2020 – det skal du være opmærksom på

Gæsteindlæg v. Christian Grøtner, Head of SEO v. Searchmind

Er du klar til at gå 2020 i møde, når det gælder teknisk SEO?
Hvis ikke, kan du læse med her og blive klogere på, hvilke tendenser og opdateringer du skal være opmærksom på.
Her deler vi anbefalinger til en række emner, du med fordel kan arbejde med, så dit website lever op til de tekniske krav, Google har i dag.
Læs med, og bliv klædt på til teknisk SEO anno 2020!

Fokus på Mobile First

Ikke overraskende bruger flere og flere deres mobil, når de handler og browser rundt på nettet. I 2020 vil vi med al sandsynlighed se større fokus på dette fra Googles side med Mobile First Index.
Hvor desktop førhen har været den primære version og mobil den sekundære, vil vi her se et skifte i fokus.
Det betyder, at du skal sikre dig, at mobilvenligheden og indholdet på din mobilside er i top og korrekt sat op!

Mobilvenlighed frem for alt

Tidligere når en bruger har søgt på Google – uanset om det er fra desktop eller mobil – er brugeren blevet præsenteret for et søgeresultat, der er baseret på det, Google har fundet og indekseret på desktop-versionen. Sådan er det ikke længere.
I sommeren 2019 rullede Google ”Mobile-first indexing” ud, hvilket betyder, at Google begynder at indeksere og dermed rangere sider på baggrund af indhold på mobil-versionen som det første – altså Mobile First.

Begrebet lyder Mobile First og ikke Mobile Only, netop fordi der tale om en indeksering, der først tager udgangspunkt i mobil og derefter desktop – ikke enten eller.
Så har dit website ikke en mobil-version, vil sidens desktop-version stadig blive indekseret, som vist på figuren herunder.

Uden en mobilvenlig side står du til gengæld med et andet problem, eftersom at det kan have en negativ konsekvens for rangeringen i søgeresultaterne. For som sagt bruger flere og flere deres mobil, når de browser og handler på nettet, og derfor tillægger Google netop mobil-versionen mere værdi end nogensinde før.

Hvad skal du gøre?

Den første smartphone kom på markedet for over 10 år siden, og det har været med til at skabe et fundamentalt skifte i, hvordan man tænker webdesign.
Mobile First er derfor ikke noget nyt koncept.
Det er blevet brugt i lang tid af web-designere, til at beskrive processen med at tænke mobil brugervenlighed ind som det første.

Grunden til man tænker mobilvenlighed ind som det første i en designproces, er ganske logisk. Skærmen og dermed pladsen er væsentligt mindre på en smartphone, og det er derfor nemmere at udvælge de absolut vigtigste designelementer, der skal inkluderes, end det er at fravælge og re-designe elementer fra en desktop-version.

Denne lange udviklingsfase af Mobile First-princippet hos webdesignere kommer os nu til gode. Det er en proces, der har gjort, at langt de fleste store CMS-udviklere helt naturligt understøtter mobilvenlige designs.

Men hvorfor er det relevant for dig? Det betyder, at det primære fokus for websiteejere er at have en mobil brugervenlighed, der understøtter hjemmesiden formål. Hvis du eksempelvis har en webshop med mange kategorier og produkter, ville man kigge på at forbedre navigationsmuligheder og eventuelle filtreringer, så brugeren nemt kan finde det, vedkommende søger efter.

Page speed – hvem gider vente?

Når det gælder nettet, så er der ingen, der gider vente. Så kort kan det formuleres. Særligt i takt med, at flere og flere tager mobilen frem, når der skal handles eller browses, så forventer brugeren hastighed, effektivitet og mobilitet frem for alt.
Derfor er det i forlængelse af Mobile First-indekseringen vigtigt, at du har fokus på, hvordan din side opleves af brugeren – og her er page speed altafgørende.

Et hurtigt website gør Google og brugeren glad

En langsom side kan med andre ord have negativ indvirkning på brugervenligheden og er dermed også en brik i det billede, der tegnes af din side i Googles øjne. Er din sides page speed derimod optimeret, er der større chance for, at brugerne vælger at handle hos dig.

Der er flere faktorer, der spiller ind, når det gælder page speed, og i virkeligheden kan målingen udføres på flere måder. Bottom line er, at Google bruger page speed som en rangeringsfaktor – og har du ikke styr på de fundamentale page speed faktorer, kan du med fordel arbejde på følgende punkter.

  • Komprimer billeder
  • Komprimer filer – CSS, JavaScript, HTML
  • Fjern unødvendige redirects
  • Minimer serverens responstid – TTFB – ‘Time to first byte’
  • Opsæt browser cache

Hvordan kan du arbejde med Pagespeed?

Et af vores mest brugte værktøjer til at finde optimeringsmuligheder er GTmetrix. Det er et gratis værktøj, der giver et overblik over en lang række faktorer, der påvirker load tiden på en hjemmeside.

Det gode ved værktøjet er samtidig, at der ofte er en helt konkret forklaring på, hvordan du kan udbedre problemet.


På den måde kan du hurtigt få forslag til forbedringer og konkrete måder at implementere på.

Har du en hjemmeside, der er sat op med eksempelvis Apache (som WordPress bruger), så forslår værktøjet, at du sætter browser cache op med følgende indstillinger i .htaccess filen:

<IfModule mod_expires.c>

  ExpiresActive On

  # Images

  ExpiresByType image/jpeg “access plus 1 year”

  ExpiresByType image/gif “access plus 1 year”

  ExpiresByType image/png “access plus 1 year”

  ExpiresByType image/webp “access plus 1 year”

  ExpiresByType image/svg+xml “access plus 1 year”

  ExpiresByType image/x-icon “access plus 1 year”

  # Video

  ExpiresByType video/mp4 “access plus 1 year”

  ExpiresByType video/mpeg “access plus 1 year”

  # CSS, JavaScript

  ExpiresByType text/css “access plus 1 month”

  ExpiresByType text/javascript “access plus 1 month”

  ExpiresByType application/javascript “access plus 1 month”

  # Others

  ExpiresByType application/pdf “access plus 1 month”

  ExpiresByType application/x-shockwave-flash “access plus 1 month”

</IfModule>

Ovenstående er en meget simpel opsætning af cache på nogen af de mest gængse ressourcer, der typisk vil være på en hjemmeside.

Du vil i mange tilfælde kunne se en forbedring i din Pagespeed score allerede efter sådan en implementering.

Schema Markup | Struktureret data

I og med at konkurrencen om pladserne i Googles søgeresultater kun bliver hårdere, gælder det om at udnytte alle muligheder, der er for at optimere. Struktureret data er et system, der kombinerer en betegnelse med en værdi, som hjælper søgemaskinen med at kategorisere og indeksere dit indhold. Du kan dermed markere alt lige fra produkter til events til opskrifter ved hjælp af struktureret data.

Med Schema.org kan du tilføje tags til din HTML, hvilket er med til at forbedre Googles muligheder for at læse, forstå og dermed vise din side i SERP. Har du lagt mærke til, at Google nogle gange viser stjerne-ratings, anmeldelser, lagerstatus, åbningstider og lignende informationer?
Det er netop eksempler på tags lavet med Schema – selve udvidelsen i søgeresultaterne kaldes ”Rich Snippets” og kan se ud som følgende:


Hvorfor bruge tid på Schema?

Ved at gøre brug af muligheden for struktureret data og Schema gør du det nemmere for Google at forstå og kategorisere dit indhold, hvilket kan have positiv indvirkning på dine rangeringer i søgeresultaterne.
Derudover vil du med al sandsynlighed opleve højere CTR (Click Through Rate), hvis du får vist en Rich Snippet.


Hvor starter du?

Et godt sted at starte med Struktureret data er på Schema.org. Her finder du et samlet overblik over, hvilke muligheder der tilgængelige. Du kan NÆSTEN aldrig have for meget struktureret data på din side.

Der findes forskellige måder at implementere Struktureret Data på – enten med Microdata eller RDFa tags eller ved hjælp af et JSON-LD script. Eksempler på alle 3 implementeringsmuligheder kan findes i dokumentationen på Schema.org

De mest oplagte Rich Snippets er dem, der giver brugeren værdi og er brugbar information. Altså i de fleste tilfælde dem, Google vælger at vise i SERP. Her arbejder vi i særdeleshed med følgende typer:

  • Product
  • AggregateRating
  • Organization / LocalBusiness

Product schema giver et overblik over vigtige parametre som pris og lagerstatus

AggregateRating schema er en samlet score baseret på brugeres anmeldelser.

Organization / LocalBusiness schema er virksomhedsoplysninger. Dette er specielt vigtigt for lokale virksomheder, hvor lokale og geografiske søgninger har stor værdi.

Du skal være opmærksom på, at nogle Rich Snippets kan bruges i kombination med andre. Det kunne eksempelvis være Product og AggregateRating. På den måde kan du specificere, at et givent produkt har positive brugeranmeldelser direkte i SERP.


E-A-T – Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness

Selvom relevans og brugerorienterethed har været en del af Googles guidelines i mange år, så kommer E-A-T kun til at fylde mere og mere i løbet af 2020. Googles fornemmeste opgave er at præsentere relevante resultater for brugerne, der søger deres svar eller starter en købsrejse her – det har ikke ændret sig.

Men hvad der har ændret sig, er måden, hvorpå Google vægter de mange mængder af informationer, som er tilgængelige for brugerne. Nu og fremover kan vi sætte en tyk streg under relevans frem for alt.

Hvor links førhen stod for en stor del af et domænes autoritet, er det i dag et langt mere nuanceret billede, Google forsøger og prioriterer at tegne. Derfor tages der også højde for faktorer som troværdighed, relevans og omdømme, når Google vurderer hjemmesider.

E-A-T er en faktor, som Google gør brug af, når hjemmesider vurderes og rangeres. Det er en form for guideline, der indbefatter de kvaliteter, som vægtes højt.
Ganske kort, så er E-A-T en kombination af ekspertise, autoritet og troværdighed, som både skal være at finde i indholdet på siden, på siden helt generelt og hos den, der står som ”forfatteren” til indholdet.

Her er, hvad du med fordel kan arbejde med og optimere på, når det gælder E-A-T i 2020:

  • Man kommer ikke nemt til godt content. Det kræver ofte ekspertviden at skrive om særlige nicher, og netop her kan det være en god idé at gøre sit forarbejde godt. Google tillægger troværdigheden og ekspertisen, indholdet bidrager med, stor værdi.
  • Transparens i form af sider med kontakt, information om folkene bag siden, privacy policy, forfatter bylines på artikler osv. Det giver Google og brugeren et klart og troværdigt billede af, hvem og hvad hjemmesiden består af.
  • Sørg for at få opbakning udefra. Det skal forstås på den måde, at hvis du kan få anbefalinger udefra, der er enige med dig i din ekspertudtalelse, så får dit indhold en helt anden pondus. Her handler det ikke kun om links, men også om at blive citeret som en ekspert uden for din egen hjemmeside.

Om forfatteren
Christian Grøtner, Head of SEO v. Searchmind
Christian har til daglig ansvaret for udvikling og organisk fremgang for alle Searchminds kunder. Christian har en PBA i webudvikling, og står bl.a. også for Searchminds interne systemer og værktøjer.

Del dette indlæg: