Sådan får du troværdig marketing via influencers

Influencer marketings største force er troværdighed. Derfor er det specielt uheldigt, når nogle influencers snyder med antal følgere og “synes godt om”. Vi ser derfor her på, hvordan du kan få succes via troværdig influencer marketing, og spotte de influencers, som gerne vil snyde.

Vi har haft besøg på bloggen af Ole Holdgaard, som er iværksætteren bag Loggershut.

Loggershut er et website til influencer marketing. Troværdighed er én af influencer-marketings største styrker. Derfor har Loggershut tusindvis af micro-influencers, men også større danske og internationale influencers, som kan hjælpe med salg af alt fra livsstilsprodukter, til services og produkter inden for eksempelvis musik, gadgets og gaming. Læs mere om Loggershut nederst i artiklen.

 

Hvad influencer marketing kan gøre for dit salg

Lad os starte med at definere, hvad influencer marketing er, og hvorfor det er godt for dit salg og brand, før vi ser på, hvilke faldgruber, som der kan være.

DefinitionEn influencer er en person som i salgs- og markedsføringsøjemed bruger sig selv og sin egen kontekst til at promovere virksomheders services og produkter, som regel via de sociale medier.

Og det er lige netop her, at festen begynder. Som virksomhed kan du, ved at bruge en eller flere influencers på de sociale medier såsom YouTube og Instagram, få markedsført og solgt dine produkter på en måde, hvor dine reklamer ikke virker som spam.

Ved at bruge influencers bruger du influencernes eget miljø, som eksempelvis kan være influencernes værelse, til at skabe en naturlighed og troværdighed omkring dit brand, som traditionel reklame såsom: Radio, TV,  outdoor, aviser og husomdelte reklamer ikke kan.

Du skal ikke ud og skabe en relation til dine kunder, det har influenceren allerede gjort. Derved bruger du influenceren som dit medie til at få kontakt til dine kunder.

Den positive effekt af influencer marketing er heller ikke til at overse – både når man måler i forhold til traditionel markedsføring, men også hvis du vælger at bruge de små influencers (micro-influencers) frem for de helt store youtubere og instagrammere med mange følgere.

 

Falske følgere og synes godt om

For at din fest med influencer marketing ikke skal give dig tømmermænd, vil jeg gerne lige fortælle om, hvad du skal passe på i din søgning efter gode influencers.

Nogle influencers snyder, desværre. Hvorfor og hvordan snydes der?

Årsagen til snyderiet har primært to grunde: Forfængelighed eller doping.

  • Forfængelighed, egoisme eller lavt selvværd. Her er er der tale om et psykologisk behov, som ønskes opfyldt af influencerne
  • Doping skal forstås i den forstand, at snyderiet sker med det formål at forbedre influencerens præstationer

Så enten har influencerne et psykologisk behov for anerkendelse, eller også søger influencerne et quick fix til at komme i rampelyset, hvor der er mulighed for at tjene mere, og få flere virksomheder til at kontakte sig med influenceropgaver.

Men uanset, hvad der er årsagen, så er er vejen til målet det samme. Måden hvorpå instagrammere, youtubere osv. kan få flere følgere, synes godt om, eller kommentarer findes kun få klik væk på nettet. Og det er ikke noget, som foregår på ”the dark web”, men sælges derimod ligesom slik i et online supermarked.

Det foregår i alt sin enkelthed ved, at instagrammere eller youtubere køber sig til billig arbejdskraft eller robotprofiler i eksempelvis Indien, Kina, Pakistan eller Brasilien. Her sidder lavtlønnede arbejdere og klikker på livet løs på Facebook, Instagram, YouTube osv., via falske social media profiler.

Men før vi kigger på, hvordan du kan spotte dette snyderi, tager vi lige et aktuelt eksempel, der med al tydelighed viser effekten, og hvor galt eller godt det kan gå, alt afhængig af, hvilke øjne der ser.

 

PR-stunt, eller taget med fingrene i kagedåsen?

Et amerikansk rockband fra LA, med forsanger Jared Threatin, er blevet taget i at snyde med antal købte følgere samt et pladeselskab og et bookingbureau, som ikke eksisterer. Dertil kommer lovprisende musikanmeldelser, som vist heller ikke er helt oprigtige.

Tanken har formentlig været at skabe god opmærksomhed om deres band og dermed også deres brand. I mellemtiden blev bandet taget med fingrene i kagedåsen, da man fandt ud af, at en social media fabrik i Brasilien stod for en stor del af de falske antal følgere.

Derved følte en række spillesteder i England sig snydt, og koncertturnéen blev aflyst. En katastrofe for bandet, eller er det en genialitet? Simon Spies ville sikkert have sagt: ”Dårlig omtale er bedre end ingen omtale”.

Effekten er i hvert fald ikke udeblevet. På YouTube har bandet haft tusindvis af visninger, og bandet er sågar begyndt at sælge merchandise, da bandet nu har fået kultstatus. Så hvordan undgår du en falsk eller dårlig influencerprofil?

 

Hvordan spotter du en dårlig influencer?

Med ovenstående eksempel i baghovedet, er du nu rimelig sikkert interesseret i at vide, hvordan du kan spotte, om en influencer er god eller ej for din forretning. Der er en række indikatorer, som du kan bruge som tjekliste:

1# Tjek de seneste mange posts, om noget ser mystisk ud.

2# Tjek engagementet herunder, om det er reelle kommentarer, som influenceren får, og om influenceren har et samspil med sine følgere. Med reelle kommenterer forstås, at det ikke kun er engelske ét-ords kommentarer såsom: Gorgeous, beautiful, handsome, perfect eller to ord såsom: Nice shot, love you osv.

3# Lidt i forlængelse af, om kommentarerne er reelle eller ej, så se også efter, om den samme kommentar går igen og igen, blot fra forskellige følgere.

4# Hvis antallet af følgere er steget signifikant på kort tid, er det atypisk adfærd. Det kan blandt andet skyldes, at influencerne bruger #followme eller lignende hashtags. Dette er deres indgangsbillet til grupper, hvor man hjælper hinanden ved at følge hinanden og på den måde få mange følgere. Da interessen ikke er reel, er disse følgere intet værd for din virksomhed.

5# Tjek følgerne, om det er reelle følgere, eller det blot er følgere, som ikke har en autentisk profil. En indikator kan være, at der kun er få billeder på følgerens profil, og så er profilen formentlig heller ikke dansk. Det kan også være, at der mangler en bio-tekst på Instagram-følger-profilen.

 

6# Der findes et online værktøj, som kan give dig en indikator for, om en Instagram-profil er ægte eller ej. Det hedder: Phlanx.com. Ligger Instagram-profilen på +/- 5%, er det som udgangspunkt fint.

7# Få instagrammerne til at tage et skærmbillede af deres statistikker, så du kan se, hvorfra deres følgere kommer. Så vil du hurtig se, om der er tale om lokale danske følgere, eller om følgerne primært kommer fra fx Brasilien som omtalt i eksemplet om det amerikanske band.

 

Er influencer marketing hot eller not?

Der er ingen tvivl om, at influencer marketing i Danmark er mega hot i øjeblikket. Så spørgsmålet er vist nærmere: Sidder du nu med sved på panden lige nu, fordi der er så mange faldgruber?

Fortvivl ikke. Det er med influencer marketing som så meget andet her i livet. Selvom om det er en kliché, så er det øvelsen i at finde de gode influencers, som gør dig til en mester i SoMe markedsføring.

Du kan prøve via #hashtags, fora og andre sociale netværk at finde de influencers, som er bedst for dig, eller du kan vælge at bruge et eller flere influencer-netværk, hvor influencerne er kvalificeret og segmenteret for dig. På den måde vil du hurtigere komme i mål, og få knap så meget, eller ingen sved på panden.

I den sammenhæng skal du blot gøre dig den ulejlighed ikke kun at kigge på prisen, men også forstå, hvordan influencer-platformen er skruet sammen. Er der eksempelvis tale om en crawling af internettet, så der er tale kvantitative data, eller er der tale om, at influencerne allerede har givet tilkende overfor influencer-platformen, at influencerne ønsker at arbejde kommercielt? Sidstnævnte vil spare dig for meget tid.

Uanset, hvad du vælger, så kan du være helt sikker på, at influencer marketing er på stormende fremmarch, og jo før du kommer i gang jo bedre markedsføring for din forretning eller dit brand.

Ønsker du at gå et spadestik dybere for at skabe troværdig markedsføring via influencers til glæde for din forretning eller dit brand, så kan du få flere tips her.

 

 


Artiklen er skrevet af

Ole Holdgaard

Iværksætteren bag Loggershut

Loggershut er online i 15 lande. Websitet gør det let for influencerne, virksomhederne og brands at mødes, da influencernes sociale profiler er blevet screenet manuelt, før virksomhederne får adgang til influencerne. Denne proces adskiller sig fra de crawling-baserede services, som også tilbyder adgang til SoMe-influencers.

Har du spørgsmål eller kommentarer til indholdet af denne artikel, er du mere end velkommen til at sende en mail.

Send mail

 

Del dette indlæg: