Generelt

Gider du (heller) ikke bogholderi?

Synes du også, at bogholderi blot er noget, der skal overstås? Så læs med her.


Synes du også, at bogholderi blot er noget, der skal overstås? Så læs med her.

Vi har inviteret “den luddovne bogholder” Frederik Sandgrav forbi bloggen forud for vores næste workshop, som handler om netop bogføring og regnskab. Læs mere om workshoppen her >>

Frederik har over 15 års erfaring med økonomistyring og digitalisering og knokler dybest set for at gøre sig selv arbejdsløs.

 


 

Sådan får du overstået bogholderi hurtigt og nemt

“Det der med bogholderi siger mig absolut ingenting. Det er et nødvendigt onde, der skal overstås. Lidt ligesom et tandlægebesøg. Jeg tør ikke lade være, men det er heller ikke noget, jeg synes, er sjovt.

Er ovenstående noget, du kan nikke genkendende til? Det er i hvert fald noget, jeg har hørt mange af mine kunder sige.

Men hvis jeg skal være helt ærligt, og det skal jeg jo – så er det MIG, der har sagt, at bogholderi ikke siger mig noget som helst…

Det kan umiddelbart virke som en dårlig plan, når jeg nu har et firma med p.t. 8 bogholdere ansat. Så måske skulle jeg lige uddybe, hvad det præcist er, jeg mener.

 

Bogholderi er et sisyfosarbejde: Gentagelse på gentagelse

Har du hørt om Sisyfos fra græsk mytologi? Han dømmes til at rulle en sten op ad en bjergside, og hver gang han næsten er ved toppen, ruller stenen fra ham, og han må begynde forfra.

Generelt set har bogholderi og regnskab været præget af samme slags gentagelser på gentagelser af store mængder manuelt arbejde. Når dagen er gået, går næste arbejdsdag med næsten det samme arbejde igen og igen – og igen.

Og det er noget, jeg virkelig kan blive deprimeret over – gentagende, manuelt bogholderimæssigt arbejde.

 

Findes der ikke en løsning, der kan gøre det automatisk?

Hver gang jeg sidder med en bogholderimæssig arbejdsopgave, har jeg kun én ting i hovedet:

Hvordan kan jeg finde nogle løsninger, der automatisk kan gøre det, jeg sidder og laver, så jeg slipper for gøre det?

Og tro mig – jeg lykkes for det meste at kombinere allerede eksisterende tekniske løsninger, der gør, at mange manuelle arbejdsopgaver kan løses automatisk, korrekt og virkelig effektivt.

Men rent faktisk er det ikke så vigtigt, at jeg kan levere bogholderiløsninger, der er langt mere effektive, end hvad man normalt ser. Det, der virkelig gør en forskel, er den tid, DU sparer!

 

En bogholderiløsning, der sparer dig tid

Forestil dig følgende:

  • Automatisk bogføring af alle indbetalinger fra din webshop
  • Automatisk bogføring af alle kundeindbetalinger
  • En løsning der holder øje med, hvilke kreditkortbilag du mangler
  • En løsninger der lader dig godkende og betale regninger blot med et tryk på din smartphone
  • At kunne lave en topchecket budgetopfølgning til din bestyrelse på under 15 sekunder.

Listen er nærmest uendelig, og det virkelig interessante er, at mange af disse punkter på listen kan spare dig for utroligt meget tid.

Medmindre du altså (modsat mig) virkelig elsker administrativt arbejde, så kan det være, at du mener, at tiden kan bruges bedre.

 

En slagkraftig cocktail på eksisterende digitale løsninger

Med ovenstående for øje bliver jeg nødt til at snakke lidt om digitalisering. Et emne, der bliver snakket ALT for meget om.

Inden man giver sig i kast med nye digitale løsninger, bør man nemlig kigge på dem, der allerede findes.

Lad mig give jer et par eksempler:

  • For 20 år siden kunne mit økonomisystem via 56K-modem uploade en betalingsfil til Unibank
  • For 15 år siden kunne mit økonomisystem downloade en FIK-indbetalingsfil fra netbanken
  • For 10 år siden kunne jeg downloade en bankfil som jeg konterede og indlæste i mit økonomisystem

Ovenstående er blot klassiske eksempler på god udnyttelse af eksisterende teknologi. Det er tilmed noget, som stadig den dag i dag ofte bliver overset, og som virkelig kan give nogle enorme tidsbesparelser.

Der er allerede indbygget meget funktionalitet i eksisterende økonomisystemer, som bare ikke bliver brugt optimalt. Hvis man kobler nogle af de lækre automatiske og digitale løsninger, så kan man virkelig få en slagkraftig cocktail.

 

Ny workshop: Automatiser din bogføring

Den 12. juni besøger jeg ScanNet i Skanderborg og hjælper deltagerne mod en hurtig og effektiv håndtering og styring af data, hvor alle overflødige arbejdsgange er skåret fra.

Du kommer hjem med alt dette:

  • Du får løsningen til, hvordan du slipper for løse bon’er i lommen.
  • Få overblik over dine muligheder, hvis du modtager betaling fra udlandet.
  • Praktiske digitale værktøjer og effektive arbejdsmetoder.
  • Konkrete løsninger, der letter arbejdsgangen for virksomheder.
  • Viden og forståelse for, hvordan du opnår simpel økonomistyring.
  • Du sparer tid og penge med simpel økonomistyring, da du kan reducere timeforbruget på bogføring.

Og nej, workshoppen afhænger ikke af dit regnskabsprogram. Du kan med fordel tilmelde dig, uanset hvilket bogføringsprogram du benytter.

Læs mere om workshoppen og tilmeld dig lige her >>

 


Har du spørgsmål eller kommentarer til indholdet af denne artikel, er du mere end velkommen til at sende os en mail, eller skrive en kommentar her.


Relaterede artikler