Case: Hvordan Wineandbarrels tredoblede sin Black Friday-omsætning

Wineandbarrels, én af Skandinaviens største leverandører af vinreoler og vinkøleskabe, havde en stor, sort fredag. Faktisk mere end tre gange så stor som sidste år. Læs, hvordan Wineandbarrels med målrettet markedsføring, en stabil webshop og en stærk holdindsats fik kunderne hele vejen til kvitteringssiden.  

 

Sidste år kunne vi berette om, hvordan Black Friday var gået hos Wineandbarrels, én af Skandinaviens største leverandører af udstyr til opbevaring af vin samt vintilbehør generelt.  

 

Hvor det sidste år gik godt, er det i år gået forrygende. Faktisk har Wineandbarrels mere end tredoblet sin Black Friday-omsætning i forhold til sidste år.   

 

Hvad har Wineandbarrels så gjort (anderledes)? Det kan du læse mere om i blogindlægget her, hvor vi ligesom sidste år har sat Daniel Friis Schultz, COO hos Wineandbarrels, i stævne for at høre mere om, hvordan Black Friday forløb for vintilbehørsspecialisterne fra Hillerød – både på dagen, men også i dagene og ugerne op til.  

 

 

Hvordan gik jeres Black Friday overordnet set?

Rigtig godt. I forhold til sidste år mere end tredoblede vi omsætningen, og det er vi meget tilfredse med – ikke mindst fordi vi hentede en stor del af omsætningen på brands, hvor vi har en høj avance. Derudover kørte shoppen, som den skulle. Faktisk var vores shop på Black Friday hurtigere til at loade siderne, end den plejer, så det har helt sikkert også haft en betydning, at kunderne har haft en god købsoplevelse.

 

 

Hvilke tilbud havde I forberedt til Black Friday?

I alt havde vi sat 147 forskellige varenumre specifikt ned til Black Friday. Ud af disse var 24 produkter sat ned med 50-70%. Vi kørte tilbud på alt fra glas og caféborde til vinreoler og vinkøleskabe. I gennemsnit havde vi sat vores priser ned med 29% på dagen – altså udover de produkter, der allerede var sat ned. Vi havde også forberedt en del tilbud på produkter med begrænset lager. Både i mails og på webshoppen slog vi på, at antallet var begrænset, og det hjalp helt sikkert til, at kunderne slog til.

 

Cavecool Chill Ruby i begrænset mængde. Fra Wineandbarrels' Black Friday-kampagne 2018.

Eksempel på vinkøbeskab med begrænset lager – her markeret med et badge i webshoppen.

 

 

Hvad solgte I mest af?

Vinkøleskabe. Den gennemsnitlige kurvstørrelse i shoppen var 57,2% større end normalt, og 35,6% større end Black Friday sidste år. Grunden til det er, at mange kunder kun havde et produkt i kurven – nemlig et vinkøleskab.

 

 

Hvor kom ordrerne fra og fra hvem?

De fleste af ordrerne kommer stadig fra kunder i Danmark. En typisk kunde for os vil nok være en mand på mellem 30 og 60 år fra de større byer, men i virkeligheden handler vi med alle. I år fik vi faktisk også en del ordrer fra Sverige. Tidligere har vi på Black Friday ikke haft så meget salg på det svenske marked, men i år så det faktisk fornuftigt ud.

 

 

Hvordan markedsførte I jeres tilbud op til Black Friday?

I to uger op til Black Friday skruede vi gevaldigt op for indsamling af nyhedsbrevstilmeldinger via Facebook Lead Ads, formularer på hjemmesiden + Pop-ups. Vi mere end fordoblede vores modtagerdatabase på de to uger.

 

Vi havde dedikerede landing pages til Black Friday, der skulle fange organisk trafik i ugerne op til på søgefraser som fx “Black friday vinkøleskab”. Det havde vi på alle sprog, og det gav en del leads til nyhedsbrevet i ugerne op til.

 

Alle nye nyhedsbrevsmodtagere (DK, SE, NO og UK) blev kørt igennem et automatiseret opvarmningsflow, hvor vi fokuserede på ”blødt” content, der henvender sig til kunder i toppen af salgstragten. Fx brugte vi flowet til at fortælle om fordelene ved et vinkøleskab og til at give modtagerne en god introduktion til de brands, som vi vidste, at vi ville satse på til Black Friday.

 

Wineandbarrels' opvarmningsmailflow fra Black Friday 2018

Illustration: Wineandbarrels’ opvarmningsflow

 

 

Vi startede opvarmningsflowet tre uger før Black Friday, og det virkede rigtig godt – især fordi vi i år havde fået lavet alle mails til alle sprog. Jo nærmere vi kom Black Friday, jo mere konkrete blev tilbuddene, og jo travlere fik vores kundeserviceafdeling med at rådgive kunderne.

 

 

Hvordan forløb selve dagen?

Som Black Friday typisk gør – også hos os – startede dagen allerede kl. 00.01, hvor folk sad klar for at gøre en god handel. Vi hentede ca. 10% af vores samlede Black Friday-omsætning umiddelbart efter midnat. Den største del af omsætningen kom mellem kl. 8 til 12, og endelig var der et ryk fra kl. 16 og frem.

 

På kontoret i Hillerød var vi allesammen på hele dagen. Vi lukkede for telefonerne kl. 16 og besvarede mails hele aftenen – typisk spørgsmål til rabatter og tilbud. Vores kundeserviceafdeling fik faktisk lukket mange ordrer på selve dagen. De produkter, vi sælger, er af en vis kompleksitet, så vores kunder vil ofte gerne rådføre sig med en fagperson, inden de køber fx et vinkøleskab.

 

Vores lagermedarbejdere mødte også ind om søndagen, så vi kunne have alle ordrerne klar til afsendelse om mandagen. Jeg synes faktisk, at vi havde forberedt os godt, og det var i høj grad takket være en fælles indsats, at det også gik så godt, som det gjorde. Skal vi ændre en ting til næste år, bliver det nok åbningstiderne på telefonen. Her regner jeg med, at vi kommer til at holde åbent det meste af aften – måske endda helt til midnat.

 

 

Har du nogle gode råd til næste Black Friday?

Det bedste råd, jeg kan give, er nok at starte tidligt med annoncering og leadindsamling. Det er markant billigere at sende mails, end det er at købe annoncering på Facebook og Google – især hvis du kun annoncerer på dagen eller i dagene op til. Selvom vores samlede Google Ads-omsætning steg i år, stod den kun for 34% af den samlede omsætning mod 51% sidste år – målt på Last Click attribution. På den måde havde vi stor held med at sprede vores omsætning ud på flere kilder.

 

Et andet råd – især til dig, der ligesom os sælger produkter af en vis kompleksitet – er at sørge for at stille et stærkt hold af fagpersoner, der kan hjælpe de kunder, som egentlig befinder sig i toppen af salgstragten, men som måske kan lade sig lokke af et godt tilbud på dagen. Vi kunne faktisk godt selv have reklameret mere med, hvor tilgængelige vi egentlig var på dagen, og det kommer vi helt sikkert til at gøre næste år.

 

 

Tak til Daniel og Wineandbarrels!

Stort tak til Daniel og Wineandbarrels for at dele ud af deres erfaringer fra Black Friday 2018, hvor de byggede på sidste års gode case og mere end tredoblede omsætningen fra 2017.

 

Du kan læse casen fra sidste år (2017) her:

Case: Se hvordan Black Friday gik hos webshoppen Wineandbarrels

 

Er du blevet inspireret til selv at komme i gang med din egen webshop, kan du læse mere om ScanNets webshop og prøve en gratis demo her:

Start din webshop i dag

 


Artiklen er skrevet af

Jesper Stubkær

Kommunikationsmedarbejder, A/S ScanNet

 

Har du spørgsmål eller kommentarer til indholdet af denne artikel, er du mere end velkommen til at sende en mail.

Send mail

Del dette indlæg: