4 tips til at sænke din bounce rate på din hjemmeside

Hvis du bruger Google Analytics, har du måske set, at der står bounce rate/afvisningsprocent.

Vi har derfor igen haft besøg på bloggen. Denne gang Erik Holflod Jeppesen, som giver dig 4 tips til, hvad man kan implementere for at forbedre sin bounce rate.

Erik Holflod Jeppesen er medejer af det digitale webbureau, Grafikr ApS, som bl.a. er specialister i konverteringsoptimering. Grafikr har hjulpet flere forskellige brands som fx Shaping New Tomorrow, AK Nygart, Bedre Nætter og GoLearn med at få det optimale ud af deres online trafik og løfte deres konverteringsrate.


GÆSTEBLOGINDLÆG

Hvad betyder bounce rate”?

En bounce rate, også kaldet for afvisningsgrad, indikerer, hvor stor en procentdel af alle dine besøgende, som kun har besøgt én side på din hjemmeside, uden at klikke sig ind videre på dine andre sider.

Klikker dine besøgende sig rundt på mange af dine undersider, er det med til at sænke din bounce rate, hvilket er positivt: Både for den generelle brugeroplevelse, men også i Googles øjne.

Hvis din hjemmeside har en høj bounce rate, er det et tegn på, at dine besøgende muligvis ikke fandt det, som de ledte efter, og derfor forlod din hjemmeside igen, desværre.

Heldigvis så er bounce rate et parameter, som du kan holde øje med, og som er muligt at forbedre, hvis du lægger den fornødne indsats.

I Google Analytics kan du se, hvad din bounce rate er for hver enkel side ved at gå til “adfærd” —> “websiteindhold” —> “alle sider”.  Find de sider, som underperformer på dit website og arbejd med at forbedre dem.

 

Hvornår er min bounce rate acceptabel?

Arbejder du med SEO eller konverteringsoptimering, så brug ressourcer på at sænke din bounce rate. Enten kan du selv prøve dig frem, ellers kan du samarbejde med et professionelt webbureau.

Du vil dog aldrig kunne slippe helt af med bounce raten, da der altid vil være besøgende, som kun ser én side og forlader hjemmesiden igen. Hvis din bounce rate overstiger 60%, vil den vurderes som værende “høj”, og du bør prøve at forbedre den.

Google foretrækker nemlig hjemmesider med en lav bounce rate, da de ønsker at vise deres brugere de bedste og mest relevante søgeresultater.

 

Tip 1: Øg læsevenligheden på din hjemmeside

En af grundene til, at dine besøgende forlader din hjemmeside, kan være på grund af en ringe læsevenlighed. Hvis du vil give dine besøgende en god brugeroplevelse, skal dit indhold være læsevenligt og overskueligt: Både på mobil og desktop.
En masse tekst uden struktur, afsnit eller billeder kan skræmme dine besø
gende væk, da det kan føles ligesom at komme ind i en rodet butik.

Du skal derfor huske:

      • Brug overskrifter
      • Brug den rette skriftstørrelse og -type
      • Inddel din tekst i afsnit
      • Brug billeder eller videoer
      • Brug bulletpoints

Det er en skam, hvis du har en masse godt indhold, men skræmmer dine besøgende væk pga. en uoverskuelig opstilling.

De fleste er vant til at anvende 12px til brødtekst, hvilket tildels kan være ok, men hvis du skal være på den sikre side, så prøv med 16 px til brødteksten. Hvis du vil læse mere om, hvorfor netop 16 pixels er den ideelle størrelse, så bør du læse undersøgelsen af Smashing Magazine.

 

Tip 2: Above the fold: Brug video og fang interessen

Ved at anvende videoer på din hjemmeside kan du fange dine besøgendes opmærksomhed og være med til at øge “time spent on page”, hvilket er endnu et punkt, som Google tillægger værdi – og ligeledes for brugerne.

Har du et emne, som kan være svært at skrive om, er video et fantastisk redskab til at gøre dit indhold mere levende på.

Hvis dine besøgende ser dine videoer til ende, betyder det, alt andet lige, at de har vist en vis interesse, som kan påvirke dem til at klikke sig videre rundt på din hjemmeside og dermed bidrage til at sænke din bounce rate.

Ekstra tip:

Dine videoer bør lægge over “folden” på dine sider, så der ikke skal scrolles for at finde frem til dem. På den måde sikrer du dig, at din besøgende i så fald opdager, at du har en video, som de kan afspille.

 

Tip 3: Synlige to actions” på din hjemmeside

Når du har fået dine besøgende ind på hjemmesiden og vakt deres interesse med en god tekst og video, er det en skam, hvis de hverken konverterer eller klikker sig videre, fordi de ikke kan se dine call to actions” – altså knapper.

Brug knapper, eller interne links, og tydeliggør over for dine brugere, hvad der sker, hvis de klikker på den givne knap eller link. Opbyg desire, og led dem videre i din købstragt.

Har du f.eks. en unik landingpage, som er godt designet og generelt består af kvalitetsindhold, er det afgørende med tydelige call to actions.

Ved SaaS-virksomheder er der ofte fremhævet en Start a 7-day free trial”-knap øverst på hjemmesiden, hvilket sænker bounce raten og kan være med til at øge konverteringen.

 

Tip 4: Hastighedsoptimering til mobil og desktop

Det har aldrig været en hemmelighed, at en langsom hjemmeside får dine besøgende til at forlade den igen, da ingen gider at vente på, at indholdet bliver indlæst.

Du skal derfor have styr på loadtiden af din hjemmeside, og det gælder også den mobile version. Ofte er det over halvdelen af ens besøgende, som kommer fra mobilen.

En hurtig hjemmeside er endnu en vigtig faktor for Googles rangering af hjemmesider i deres søgeresultater.

Ekstra tip:

Brug Google Pagespeed til at få forbedringsforslag til at forbedre hastigheden på din mobile website.

 

Hvor afgørende er bounce rate?

Nu da du har læst de 4 tips, bør du være klædt godt på til at sænke din bounce, men inden du går igang, er der lige nogle “undtagelser”, som du bør være opmærksomme på.

Brug din sunde fornuft og lad ikke “bounce rate” overskygge logikken. Har du en one-page, vil din bounce rate af naturlige årsager være høj.

Har du skrevet en artikel, blogindlæg, opskrift eller noget fjerde, som besvarer netop det spørgsmål, som brugerne søgte, kan bounce raten også være høj. For at finde ud af dette, så bør du kigge på “time spent on page”. Hvis den parameter er høj, indikerer det jo, at brugerne fandt, hvad de ledte efter og fik svar på deres spørgsmål.

 


Artiklen er skrevet af

Erik Holflod Jeppesen

Co-founder & partner, Grafikr ApS

Har du spørgsmål eller kommentarer til indholdet af denne artikel, er du mere end velkommen til at sende en mail.

Send mail

Del dette indlæg: