10 Juletips til din webshop

Der er ikke længe til jul, hvor der forventningsfuldt bliver åbnet gaver rundt omkring i landet, og det forventes igen i år, at den online julehandel vil slå nye rekorder.


Der er ikke længe til jul, hvor der forventningsfuldt bliver åbnet gaver rundt omkring i landet, og det forventes igen i år, at den online julehandel vil slå nye rekorder.

For at hjælpe dig til at få mest muligt ud af julehandlen, har vi samlet 10 tips til dig.

 

1. Hold styr på bestillingsfristen

Når det kommer til køb af julegaver på internettet, er der én ting, der er vigtigere end alt andet: At julegaven når frem til jul! Derfor er det vigtigt, at du skilter med dine leveringstider – og at du hen mod den 24. december nævner, hvornår dine kunder senest skal lægge deres bestillinger for, at julegaven når frem i tide.

Hold øje med bestillingsfristerne hos de fragtleverandører, du bruger på din webshop.

 

2. Vær synlig på Google

Der er mange ordrer at hente, hvis du er synlig på Google, da det er her, kunderne søger efter nye webshops og julegaver. Er du ikke allerede i gang med søgemaskineoptimering, kan du alligevel nå det. Google AdWords og Shopping virker straks, og gør din webshop og produkter synlige blandt de øverste resultater ved Google-søgninger, der matcher dine produkter.

Tag kontakt til vores partner Webbler, der kan hjælpe dig med din online markedsføring.

 

3. Hjælp dig selv til mindre tid ved telefonen eller tasterne

Ofte skal julehandlen overstås i et snuptag, og finder kunderne ikke svar på deres spørgsmål med det samme, risikerer du, at de fortsætter til næste webshop. Typisk drejer henvendelserne i juletiden sig om lagerstatus, levering og bytteregler. Spar dig selv for en masse tid ved telefonen eller tasterne ved at gøre det nemt at finde disse oplysninger i din webshop.

 

4. Brug kampagner og tilbud

Julen er en dyr tid, så et godt tilbud har god effekt her. Med en reminder eller et godt tilbud i indbakken hos dine kunder, øges sandsynligheden for, at de vælger din shop til julehandlen. Har du ikke tid til selv at skrive teksterne til fx et nyhedsbrev, kan du få hjælp af vores samarbejdspartnere.

 

5. Tilbyd gaveindpakning

Tilbyd indpakning af julegaver købt i webshoppen, og differentier dig fra andre webshops. Når tiden er knap, betaler mange gladelig for at slippe for selv at stå med tape, papir og bånd. Især indpakningsmuligheden gavner dem, der køber gaver på nettet og får dem sendt direkte til en modtager i den anden ende af landet. Når de ikke selv kan nå at pakke gaven ind, betaler de gerne for at sikre sig, at modtageren får en flot indpakket julegave med posten.

 

6. Gør det nemt med mobilbetaling

Det er ikke kun dig, der har travlt i julen. Det har dine kunder også. Derfor skal det være så nemt som muligt at foretage et køb i din webshop – ellers risikerer du, at de bare fortsætter til en anden. Med MobilePay i din Webshop behøver dine kunder ikke engang at finde betalingskortet frem.

 

7. Giv længere byttefrist

Ifølge loven har forbrugeren 14 dage fra købet til at meddele, hvis de ønsker at returnere en vare. Mange gaver bliver dog købt tidligere og det betyder, at modtageren ikke har mulighed for at returnere varen. Det kan betyde, at den potentielle kunde fravælger at købe julegaver i din webshop. For at undgå dette og yde god service er det en god idé at udvide byttefristen til starten eller midten af januar. Husk at gøre tydeligt opmærksom på den udvidede byttefrist i din webshop.

 

8. Gør juleshoppere til faste kunder

Det er ikke kun dig, der har travlt – det har juleshopperne også. Derfor kan lunten være kort, og de mindste problemer kan føre til stor utilfredshed. God service i juletiden er derfor ekstra vigtig. Bonussen er, at oplever dine mange julekunder en rigtig god service i din webshop, har du højst sandsynligt skaffet dig en ny fast kunde i webshoppen. Og sørg for at de tilmelder sig dit nyhedsbrev system.

 

9. Brug din erfaring

Alle webshops er forskellige, så din erfaring er guld værd. Var der en specifik type vare, der solgte bedst sidste år, så skal den helt frem på hjemmesiden eller i et nyhedsbrev. Ringede kunderne med de samme problemer, bør du i år sørge for at gøre svarene synlige i din webshop. Var der problemer med at nå at afsende alle ordrer, så afkort din bestillingsfrist med en dag.

 

10. Sælg gaven, der aldrig skal byttes

Giv dine kunder mulighed for at købe gavekort i din webshop. Gavekort skal aldrig byttes og har den fordel, at det kan købes helt frem til den 23. december for dem, der er (for) sent ude. Så kan du maile dem et gavekort, som de kan printe ud, og julen er reddet.

Julehandlen er allerede i gang, men du kan stadig nå at tilbyde gavekort i din webshop. Det tager kun få minutter at gøre det muligt at købe gavekort i din Webshop. Har du allerede tilknyttet modulet, kan du følge Kom i gang-guiden for at oprette gavekortfunktionen i din Webshop, og se Morten fortælle, hvordan du behandler bestillinger af gavekort.

 


Har du spørgsmål eller kommentarer til indholdet af denne artikel, er du mere end velkommen til at sende os en mail, eller skrive en kommentar her.


Relaterede artikler