Support

Vejledning til brugen af betalingsmodulet / implementering på website

De følgende to eksempler viser, hvordan betalingsmodulet kan implementeres. Første eksempel er udelukkende baseret på HTML og består af tre sider. Det andet eksempel er baseret på ASP og giver mulighed for at lave et komplet shopsystem med indkøbskurv og on-line administration.

Eksempel 1 - HTML: Betalingsmodul_HTMLShop.zip

Eksempel 2 - ASP: Betalingsmodul_ASPShop.zip

 

Upload af resultat- og bestillingssiden.

Under menuen "Butiks Info" i administrationsmodulet er punktet URL, hvorfra der er mulighed for at uploade resultat- og bestillingssider.

 

Resultatsiden:

For at uploade resultatsiden til betalingsserveren skal denne placeres på en anden vilkårlig webserver. Adressen til resultatsiden på denne webserver angives i feltet "Resultsiden", hvorefter der klikkes på "Opdatere butik". Der kan kun oprettes en resultatside pr. butik. Resultatsiden håndterer både gennemførte og afviste transaktioner. Resultatsiden indeholder ligeledes en skabelon for udseendet af den ordrebekræftelse/e-mail, der sendes til køberen. Resultatsiden kan frit ændres og uploades på ny, hvilket giver mulighed for at konfigurere udseendet af resultatsiden og ordrebekræftelsen helt specifikt til den pågældende butik.

Bemærk: Hvis der på et senere tidspunkt uploades bestillingssider, vil resultatside ligeledes blive opdateret, og det er derfor vigtigt, at den rigtige resultatside stadig er tilgængelig på den webserver, hvorfra den hentes.

 

Bestillingssider:

I feltet "Tilføj Bestillingsside" er der mulighed for at angive en adresse til bestillingssiden, der ønskes uploadet til betalingsserveren, efter samme princip som resultatsiden. Adressen til bestillingssider, der placeres på betalingsserveren er følgende:

https://pay.scannet.dk/ButikID/filnavn

ButikID kan findes under "Stamdata" i administrationsmodulet. Systemet genskaber filstrukturen på betalingsserveren identisk med filstrukturen fra den server, hvor filen hentes.

Eksempel:
- hvis bestillingssiden hentes fra adressen:

http://www.mit-domæne.dk/mappe1/bestil1.htm

- og butikken har ButikID 560002, vil adressen til bestillingssiden blive:

https://pay.scannet.dk/560002/mappe1/bestil1.htm

 

Administrationen:

Administrationen af butikken foretages on-line på adressen pay.scannet.dk, klik på "Administrator Login" og indtast det tilsendte brugernavn og password.

I administrationsmodulet findes 4 menupunkter. Funktionen af disse punkter er beskrevet herunder:

Nye Ordrer:

Indeholder ordrer, som ikke er behandlet endnu. De kan ekspederes eller afvises. Når ordren ekspederes, er det vigtigt, at der i feltet Auth. Kode står "000". Det betyder, at kortet er godkendt, da bestillingen fandt sted. For at behandle en ordre klikkes på ordrenumret, hvorefter indholdet kan gennemlæses, og ordren kan ekspederes eller afvises. Når ordren ekspederes, flyttes den til arkivering i "Ekspederede ordrer". Her er det igen vigtigt at kontrollere, at der både i Auth. Kode og Capt. Kode står "000". Dette betyder, at ordren er færdigbehandlet; og beløbet er på vej fra kortholder til butiksejerens bankkonto. Hvis der ikke står "000" i Capt. Kode, er transaktionen ikke gennemført. Det er butiksejerens pligt at afsende varen eller levere ydelser samt at kontrollere ordrens rigtighed, før den ekspederes.

Ekspederede Ordrer:

Indeholder ordrer, hvor beløbene er trukket fra kortholdernes bankkonto.

Afviste Ordrer:

Indeholder ordrer, som butiksejeren har afvist. Disse kan dog stadig ekspederes, hvis ordren er blevet afvist ved en fejl.

Butiks Info:

Indeholder en "Status", hvor antal af godkendte og afviste transaktioner kan ses samt den samlede omsætning for butikken siden åbning. I "Stamdata" er alle relevante oplysninger om butiksejeren. Disse oplysninger er udfyldt af ScanNet ved oprettelsen. De kan dog ændres efter ønske. Menuen URL'er beskrives nærmere i punktet "Implementering på website".

 

MultiValuta:

Er en funktion, som vil være brugbar, hvis man primært henvender sig til udenlandske forbrugere. Et eksempel kunne være, hvis man sælger dansk bacon i England. Den engelske forbruger vil da kunne afregne til butikken i engelske Pund "£". Afregningen til butiksejeren fra Nets vil så igen være omregnet i danske kroner. Dette kræver dog en speciel aftale med Nets. Nets påregner et mindre gebyr for valutaer inden og uden for EU. Det eneste der skal ændres i, eksemplerne for implementering på websitet, for at benytte en udenlandsk valuta er valutakoden (se listen nedenfor).

 

Valuta koder:

032 Argentinske Pesos
040 Østrigske Schilling
036 Australske Dollar
056 Belgiske Franc
076 Brasilianske Cruzeiro
124 Canadiske Dollar
756 Schweiziske Franc
280 Tyske Mark
208 Danske Kroner
978 Euro
724 Spanske Pesetas
246 Finske Mark
250 Franske Franc
826 Britiske Pund
300 Græske Drachmer
344 Hong Kong Dollar
348 Ungarske Forint
372 Irske Pund
376 Israelske Shekel
352 Islandske Kroner
380 Italienske Lire
392 Japanske Yen
410 Sydkoreanske Won
442 Luxemborg Franc
484 Mexikanske Pesos
458 Malaysiske Ringgit
528 Hollandske Gylden
578 Norske Kroner
554 New Zealandske Dollar
616 Polske Zloty
620 Portugisiske Escudos
752 Svenske Kroner
702 Singapore Dollar
764 Thailandske Bath
901 New Taiwan Dollar
840 US Dollar
710 Sydafrikanske Rand
Alle priser er opgivet i DKK og ekskl. moms

Kunder siger

Vi har en Citrix- og Exchange-løsning hos ScanNet, hvilket vi er meget tilfredse med. ScanNet har været gode til at hjælpe os de få gange, hvor vi har haft problemer eller spørgsmål.

Thomas Kramer, Logistikkompagniet ApS

 
Som shopejer skal vi håndtere mange forskellige udfordringer i det daglige. Her benytter vi os ofte af den professionelle sparring, som ScanNet support stiller gratis til rådighed.

Børge Christensen, Jydekrog.dk