Fire tips til julehandlen

December er pga. julen den vigtigste måned for mange netbutikker. Det er her årets slutspurt sætter ind, og det er vigtigt at ramme plet med kampagner og aktiviteter.


December er pga. julen den vigtigste måned for mange netbutikker. Det er her årets slutspurt sætter ind, og det er vigtigt at ramme plet med kampagner og aktiviteter.

 

Vi har allieret os med markedsføringskonsulent Morten Storgaard fra netkablet.dk, som i dette blogindlæg har fået lov at dele nogle betragtninger og tips til netbutikker, der ønsker at optimere deres butik op til december.

Morten har studeret informationsvidenskab på Aarhus Universitet, og har ud over netkablet.dk bl.a. stået bag succesfulde virksomheder som SUMOpix.com og Nordiskspil.dk.

Mortens tips er udarbejdet i sammenarbejde med en række danske netbutikker, som har mange års erfaring med julehandlen.

Det første tip handler om indpakning og lagerstyring.

 

1. Tilbyd indpakning med gavepapir

Indpakning kan være en god måde at tilbyde en ekstra service til forbrugerne i december. Der er efterhånden mange butikker, som tilbyder gratis indpakning, og det kan være en fin måde at skille sig ud i sin branche.

Rasmus Skov fra Skisport.dk fortæller, at de bruger indpakning til at optimere deres kapacitet på lageret:

”Man kommer let bagud på lageret med de mange pakker i december, så derfor har vi valgt at forlænge leveringstiden en smule, når der vælges indpakning, og det kan give lidt fleksibilitet på de store pakkedage.”

Med en smule længere leveringstid på ordrer, der skal pakkes ind, udnyttes kapaciteten bedre i netbutikken.

Et godt råd til netbutikker, der ønsker at tilbyde indpakning, er altid at notere uden på pakkerne, hvad der er indeni. På den måde behøver kunden ikke åbne pakken for at tjekke, om det er den korrekte ordre.

 

2. Husk erhvervskunderne i julen

Julesalget foregår selvfølgelig primært hos private kunder, men der er også store muligheder i firmajulegaver, hvis man har et produkt som henvender sig til en bred målgruppe, som det er tilfældet med vinmedmere.dk.

Ejer, Kasper Thustrup, fortæller:
“For os handler det om forberedelse. At være forberedt til det større pres hele vejen rundt i virksomheden. Vores erfaring fra de tidligere år har gjort, at vi i år har lavet en køreplan for de enkelte funktioner i vores virksomhed.

Et eksempel er fra vores lager og pick pack, hvor det er vigtigt for os, at vi kan trække en ekstra medarbejder eller flere ind, hvis det nu går over alle forventninger. Der må ikke være en flaskehals i en afdeling, så det bliver en dårlig oplevelse at have travlt, hverken for kunderne eller medarbejderne. Så vores råd er at tage en 360 graders forberedelse rundt i virksomheden og de enkelte arbejdsopgaver, således man er klar”.

Det er vigtigt at have nogle klare aftaler på plads med sine ansatte, inden det for alvor går løs, så der er styr på, hvem der evt. kan tage en aftenvagt eller to på lageret, når pakkerne begynder at hobe sig op.

 

3. Overvej særlige produkter til julemåneden

Den sidste virksomhed Morten har talt med er IT-butikken Refurb.dk.

De fokuserer normalt primært på salg af professionelle laptops, men op mod jul indkøber de større partier af varer, som er målrettet børnefamilier. Det vil sige billigere tablets og bærbare computere, som rent prismæssigt passer bedre til julegaven.

Har du ikke overblik over, hvad der sælger bedst til jul, er det en rigtig god ide at tage en snak med dine leverandører, som typisk har mange års historik med julesalg, og dermed præcis ved, hvilke varer de forventer at sælge mest af i år.

 

4. Husk mobil og tablet

Derudover fortæller Refurbs udviklingschef, Jakob Kokfelt:

”Vi har fokuseret særligt på optimering mod mobil og tablet i år. Vi oplever ligesom mange andre, at det er en platform som virkelig vokser i disse år, og vi har ca. halvdelen af vores trafik fra mobil og tablet i dag. Vi har været i gang med at optimere vores check-out flow, så det kører ligeså godt på mobil som på desktop.”

I mange brancher kommer der i dag flere besøgende fra mobil end fra desktop, og ifølge smartinsights.com, er det netop nu, at mobil og iPad overhaler den bærbare computer, som den primære enhed vi bruger til at surfe på Internettet.

Det er derfor vigtigere end nogensinde før at have en shop, der fungerer godt på alle skærmbredder, og alle tendenser tyder på, at de mindre skærme kun bliver mere populære i årene fremover.

 

ScanNet Webshop nyt logo

 

Fokus på mobilvenlighed i den nye ScanNet Webshop

Hvis du vil give dig selv en god start på julehandlen, har vi netop lanceret den nye ScanNet Webshop, som kommer med mere end 15 mobilvenlige designskabeloner.

Du kan prøve en demoversion kvit og frit ved at udfylde formularen på denne side.

Vi håber, at du kan bruge disse tips, og ønsker alle en god julehandel!

 

Har du spørgsmål eller kommentarer til indholdet af denne artikel, er du mere end velkommen til at sende os en mail, eller skrive en kommentar her.


Relaterede artikler