Google-opdateringer og SEO optimering

Kontakt mig

Ring på 75 53 35 00 eller bliv kontaktet:




Der er i dag meget fokus på det man kalder søgemaskineoptimering, hvilket der er god grund til. Har du ikke en top placering på Googles side 1, kommer der ikke ret mange kunder i butikken. Derfor er det en god investering at starte på søgeoptimering. Det er i dag ikke længere nok at betale sig til en masse links andre steder fra. Google laver hele tiden ændringer, der set med forbrugernes øjne forbedrer brugen af Google, men set fra webshop-/hjemmesideejernes øjne betyder det meget og ikke mindst hårdt arbejde.

Der kommer årligt mere end 400 opdateringer fra Google, men 99% af dem opdager vi som bruger aldrig. Dog er der gennem de sidste 3 år kommet 3 større opdateringer fra Google, der har haft påvirkning på rigtig mange hjemmesider/shops.

Her er en kort gennemgang af disse opdateringer, og hvad de har haft af betydning for SEO optimering.

Panda

Den første opdatering hed "Panda" og blev udgivet den 24. februar 2011. Panda-opdateringen skulle straffe sider med dårligt indhold og lav kvalitet ved, at disse blev placeret lavere i søgeresultaterne. Den skulle ligeledes slå ned på sider med duplicate content, hvilket betyder forskellige sider med præcis den samme tekst. For dig betyder det, at hvis du har kopieret tekst direkte fra din producents hjemmeside mm. bliver du straffet i søgeresultaterne. På den anden side, bliver du også straffet, hvis du har for lidt tekst på hjemmesiden.

Tip: Undersøg om du har duplicate content

Hvis du vil undersøge om noget af din tekst er en tro kopi, der måske ligger flere steder på nettet, kan du gøre følgende:

Kopier en mindre del af teksten ind i Googles søgefelt og lav en normal søgning. Nu finder Google alle de sider, hvor præcist denne tekst indgår. Er der ingen søgeresultater eller er teksten ikke 100% det samme, er der ingen ko på isen.

SEO optimering

Figur 1: Eksempel på test for duplicate content søgning, der IKKE gav resultat, hvilket betyder, at det kun er vores egen side, der har teksten stående.

Du skal du altid sikrer dig, at dine tekster er 100% unikke, altså skrevet og formuleret af dig og kun dig. Sørg for at teksterne er lange, og at kvaliteten af indholdet er i top. Dette betyder, at det skal være relevant tekst. Ikke noget med at skrive en historie fra de varme lande bare for at få noget fyld. Kort fortalt, så vil Google i søgeresultaterne belønne dig for at skrive unikt indhold, som du tager ejerskab over.

Penguin

Penguin er den anden store opdatering fra Google. Penguin vil slå ned på sider, der misbruger keywords.

Her menes der, at de vil forhindre, at du i sidens titel (page title) skriver en lang liste af ord. Det samme gælder i meta-beskrivelsen. Det, Google vil undgå, er lange "sætninger" med ord og kommaer.

Fx "Lamper, lampe, billige lamper, billig lampe"

Med denne opdatering vil de gøre page title og meta beskrivelser mere call-to-action orienteret.

Fx "Online betaling på din hjemmeside eller webshop? Køb det her!"

Dette er igen med henblik på at højne kvaliteten af de sider, der får top placeringer på Google.

Bliv kontaktet blaaMedarbejder_Jesper
eller ring på

7553 3500


Hummingbird

Hummingbird er den tredje store opdatering, Google har lanceret, og nok ikke den sidste store mærkbare opdatering. Med denne opdatering forsøger Google at gøre sig klogere på, hvad brugeren vil med de søgninger, de foretager. På baggrund af søgehistorik og data fra andre sites, vil Google forsøge at gætte, om du med din søgning på fx "Løbesko" ønsker viden om løbesko, eller om du rent faktisk er interesseret i at købe. Google kigger altså ikke længere kun på det søgeord, du indtaster, men også i din søgehistorik.

Opsummering

For at lave en kort opsummering er det i dag yderst vigtig, at der er kvalitetsindhold på siden. Hvilket bl.a. betyder lange relevante tekster. Derudover skal metadata være call-to-action orienteret og ikke længere blot en lang række keywords. Er disse ting på plads, har du en Panda/Penguin-venlig side. I det store hele giver det dig et godt grundlag for at opnå gode placeringer. I mange tilfælde er der dog stadig et stykke vej til målet, selvom overstående er på plads. I dag er det næsten uanset branche rigtig svært at få de gode topplaceringer på Google uden at lave god SEO, som også kaldes SEO optimering, søgemaskineoptimering eller søgeoptimering hos eksterne som f.eks. os. Kært barn har mange navne men et er fælles for dem alle: de hjælper dig til side 1 placeringer på Google.

 

Relevante artikler for dig:

Alle priser er opgivet i DKK og ekskl. moms